Álszentfazék

A STÍLUS MAGA A RENDSZER
1 fazék leves + 1 csepp trágyalé = 1 fazék trágyalé

Friss topikok

  • Androsz: "A társadalom nem NER-es fele (fele?) éppen azon van megdöbbenve, hogy kirúgták a főmeteorológusok... (2022.08.26. 14:22) Schrödinger viharvert macskája
  • Álszentfazék: @mojoking77: Nem kéne ezt!! Ez a szó szerinti értelmezés gonosz csapdája. @ember100 mondása jószá... (2014.08.18. 16:50) Nem rejtély, Rejtő!
  • Igényes: @Knorr: "nem, a vita arról szól, hogy legyen-e demokrácia." Szerintem ne legyen. A demokrácia fel... (2013.09.16. 18:23) Nem érti
  • Álszentfazék: @nandras01: valóban ez a magyar valóság, de nem hiszem, hogy szorosan kötődne ahhoz, amit az "unor... (2013.08.31. 14:51) Nyolcadik utas: a benzinkutas
  • Asidotus: A poszt most vastagon mellélőtt. Fiatalok egy jelentős részénél életvitelszerű a lógás, az iskola,... (2013.07.23. 15:07) Lógni fog!

Megmentett városok

2012.10.28. 21:04 Álszentfazék

Volt szerencsém látni egy közvetítést a miniszterelnök legutóbbi fellépéséről, mikor is bejelentette, hogy az állam átvállalja az önkormányzati adósságok kb. felét, mintegy 600 milliárd értékben. Mit mondjak,  magam részéről leginkább undorítónak találom a joviális hatalom efféle jópofa viccelődését, ahogy a főnök tréfásan - de azért úgy, hogy érezzék kezének súlyát - helyre teszi a felelőtlen beókat, hogy most az egyszer még segít (mert ő hatalmas és segíthet), de legközelebb már a szőnyeg szélére lesznek állítva, és kacagtató hasonlattal  meg is idézi a regulázás mikéntjét. A közönség pedig hálásan kacag. Olyan „Sztálin elvtárs érti a viccet” hangulat van. Az, hogy a megregulázandók a 10 millió magyar állampolgár meglehetős demokratikus legitimációval rendelkező helyi vezetői, valahogy nem jön át.  A légkört minden frázisnál találóbban jellemzi a következő kis közjáték: Tarlós István nem jelent meg a rendezvényen, de a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója sietett mindenkit megnyugtatni, hogy "miniszterelnök úr tudtával, igazoltan hiányzott". Nevezett Tarlós István egy másfélmilliós város közvetlenül választott(!) vezetője. Neki bármit is igazolnia a választói, esetleg az őket képviselő közgyűlés előtt kell. A miniszterelnök előtt nem. Bárhonnani  távolmaradását sem. Merthogy: eb ura fakó! Hát hol élünk?

Az utóbbi kérdésre még aznap további orientációt kaptunk, mikor is az MSZP fővárosi frakcióvezetője – tehát nem valami mezei hülyegyerek, mezeinek semmiképp sem mezei – oda nyilatkozott a fenti kormányzati aktust minősítendő, hogy ’’ Orbán Viktor mai bejelentésével elismerte, hogy kormányzata tönkretette az önkormányzatokat”. Ami ugye úgy ökörség, ahogy van, hiszen nem ismerte be, de  ha megtette volna, az sem lenne igaz, mivel az önkormányzatok problémái nem csak a 2010 utáni történésekből fakadnak és a felelősség is lényegesen szerteágazóbb. A mindenkori kormányok szerepe messze nem elhanyagolható, de sem Orbán, sem Gyurcsány nem ment el személyesen adósságot csinálni az önkormányzatoknak. Van ott sara bőven számos helyi képviselőnek, polgármesternek, de legfőképp az szavazatával őket hatalomba segítő polgárnak. Szóval, a fenti kijelentés még hazugságnak sem nevezhető, hiszen a hazugság feltételez némi szellemi erőfeszítést, minek eredményeként a hazudó reményei szerint sikerül a tények tendenciózus ferdítésével hamis képzetet kelteni közlendőnk tárgyáról. Ez viszont az a szint, amikor a hülyegyerek a hátsó padból bekiabál valami ökörséget, hogy megzavarja az órát.

És mindeközben az igazi problémáról – pedig most lenne rá apropó – nemhogy szó, még kérdés sem esik. Nevezetesen, hogy kicsi hazánkban az önkormányzati rendszer még rossznak sem mondható. Egyszerűen nincs. És ez már egy ideje így van (így nincs), és láthatóan ez senkit sem zavar, és terv sem létezik, sőt a  terv terve sem, a változtatásra. A nincs lesz, az a nincs ami már volt. Nincs a mostaniaknál, nincs az előzőeknél és nincs a mostaniakat leváltani igyekvő részben előzőeknél.

Mi fogja garantálni, hogy az adósság nem termelődik újra? Ja, hogy a központi hatalom tilt és ellenőriz. Megszabja, hogy mennyi hitelt vehet fel melyik önkormányzat, hogy mennyi segélyt oszthat, mennyit fizethet az alkalmazottainak, milyen adót kell kivetnie, milyen központi adományt mire költhet stb. Akkor már nem lenne egyszerűbb ezt az egésze önkormányzati hókuszpókuszt felszámolni? Irányíthatnák az országot helytartók, ők szó nélkül végrehajtanák a Tervhivatal direktíváit, holmi legitimációs hőbörgéssel nem akadályoznák az olajozott működést.

Most a kormány megajándékozta az önkormányzatokat az adófizetők pénzével, akik ugyebár mind valamelyik önkormányzat illetékességébe tartoznak. Meglep minket a saját pénzünkkel. Nem lett volna egyszerűbb el sem venni? Maradhatott volna helyben, akkor esetleg nem lenne átvállalandó adósság. És azok, akik bármilyen okból nem halmoztak fel jelentős adósságot, most nem éreznék szerencsétlen lúzernek magukat. Nem fogadnák meg, hogy mostantól dorbézolni fognak kivilágos-kivirradtig, ha nem tudnak minden pénzt eltáncolni, akkor beugranak a nagybőgőbe (díszkút a főtéren). És nem lesz olyan ellenőrzés, ami ezt megakadályozza!

Pedig ezek nagyon fontos kérdések. Néhány ilyenre adott válaszunk döntheti el, hogy egy demokrácia szabad és felelősségteljes polgárai leszünk, vagy egy szoft-királyság jobbágyai. Döntheti, majd ha egyszer elértük azt a szintet, mert jelenleg egy működésképtelen demokrácia-paródia és egy működésképtelen tekintélyelvű hatalom-paródia alternatíváját vagyunk képesek felvázolni. Most azokra a kérdésekre keressük a választ, hogy mennyien Milláztak és mennyien Békemeneteztek, továbbá azzal a torokszorítóan izgalmas felvetéssel foglalkozunk, hogy visszatér-e BG a politikába és kik lesznek a szövetségesei. Mint amikor serdületlen ifjak a Gyűrűk Urát játsszák. Vajon csatlakozik-e Boromír a szövetséghez? Jönnek-e az entek? Visszatér-e a király? Ha nem lenne annyira szánalmas, szórakoztató lenne.

27 komment

Címkék: megmondás így látom én

A bejegyzés trackback címe:

https://alszentfazek.blog.hu/api/trackback/id/tr574875650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gáborom 2012.10.29. 01:31:44

Jééééé!
Hosszú idő után találtam egy bloggert, aki szívem szerint beszél.
Vagyis ír.
Sőt, annál sokkal jobban, de szinte - vagy talán teljesen - ugyanazt, amit gondolok.
Ráadásul élvezem a stílusát.
Valami baj lehet a gépezetben, hogy az Index címlapról kell megismernem, vagy már ekkora a baj?
Mindegy, én már örülök, megvan az olvasni valóm visszamenőleg is....

Ja, egyetértek az írással.

Rasid al-Maghribi (törölt) 2012.10.29. 05:49:24

Az önkormányzatokról szóló 1990-es törvény, annak különösen a Budapestről szóló része lassan 23 éve kódolja ezt a totális sikertelenséget.

Egyallampolgar 2012.10.29. 06:17:18

Rémli mintha Gyurcsányék ezt is megpróbálták átalakítani úgy-ahogy. De 2/3 nélkül nem lehetett. Szóval az Orbánnal közös elqrásnak számít :)

Tényleg jó meglátásokon alapuló jó írás!

nu pagagyí 2012.10.29. 06:36:53

Egy kis történelem:

Amikor Gyurcsányék szerették volna korlátozni az önkormányzatok hitelfelvételét:

privatbankar.hu/migracio/megbenulhatnak_az_onkormanyzatok_a_hitelkorlatozas_miatt-194239

Nem kisegíteni, hanem felelősségre kéne vonni azokat a polgármestereket, akik látványberuházásokra vettek fel hiteleket. Kósával és Lázárral lehetne kezdeni a számonkérést.

tede 2012.10.29. 07:24:57

Ez olyan, mint a BKV hiteleinek rendszeres szanálása, kisegítése.

Azt mondjuk nehéz megérteni, hogy már az is baj, ha segít a kormányzat?

A demokrácia ilyen sajnos, hogy a nép azt a polgármestert szereti, aki fejleszt és az adósság nem érezhető azonnal, mint húsbavágó kérdés csak szépen lassan, mint egy óriáskígyó körétekeredik és ahogy moccani próbál az áldozat, akkor szorít egyet.

Valamiért az emberek nem büntetik eléggé azokat a politikusokat, akik eladósítják a települést, pedig a kis agyukban mérlegelni kéne ezt is, nem csak azt, hogy jóképű snájdig gyerek-e a jelölt, hanem, hogym it csinált.

belekotty 2012.10.29. 07:29:24

@tede: Nem segít te agyatlan. Egyik zsebből a másikba teszi a pénzt. Az adósság átvállalásanak persze ára lesz, rövid pórázra fogják őket, bizonyos megszorításokat kell foganatosítaniuk. Átlátható költségvetés, stb.
Mint az IMF. Ismerős?

collateral collector (törölt) 2012.10.29. 07:31:42

Gyurcsányék próbálták korlátozni az önkormányzati hitelfelvételt, de persze a 2006 óta 95%-ban fideszes vezetésű önkorik ebben ellenérdekeltek voltak..

A Párt eladósodásba hajszolta az egész országot

collateral collector (törölt) 2012.10.29. 07:34:03

Amúgy a vége tuti az lesz, hogy a kormány átvállalja, és utána NEM fizeti vissza a hiteleket a bankoknak..

Szokásos fidesz-stílus.. Még a maffia is tisztességesebb.

Kutchek (törölt) 2012.10.29. 07:54:01

Az állam átvette az önkormányzati feladatok egy részét.
Az állam átvette az önkormányzatok bevételeinek egy részét.
Az állam átvette az önkormányzatok adósságának jó részét.

Orbán:
"akik előre gondolkodnak, azoknak van egy-két rossz sejtésük"

Hmmm. Vajon mi szükség lesz egy olyan intézményre, aminek alig maradt feladatköre, bevétele, vagyona?
2014-ben elég lesz titkárokat választani/kinevezni a járások élére. Majd néhány önkormányzati dolgozót átvesz a járás vagy a kormányhivatal.
A többieknek meg beigazolódik a rossz sejtésük.....

JT_Biopower 2012.10.29. 08:39:35

Mi van? Önkormányzatvédelmi akcióterv?

Esztergomban nem megy a szekér? A fidesz képviselők majd jól a polgármesterasszony orra alá dörgölhetik, hogy ők (o.v. [nulladik viktor] segedelmével)kaparták ki a várost a gödörből!
A többi városban is szépen eltakarják a problémát és kezdődthet minden előről, mert napról-napra közeleg a választás és addig még építeni kellene valamit. Valami szépet de haszontalant, mert amúgy ki a birka/béka szavazna rájuk? ;)

Netuddki. 2012.10.29. 08:46:31

A legjobb az volt amikor a rádióban azt találták mondani a hírekben(!), hogy a településeket a cucilisták adósították el.

Ja B+! Ott van mindjárt Hódmezőv.hely és fideszes ex pógija. Biztos a cucialisták vették rá arra, hogy hitelt vegyen fel és tőzsdézzen a város pénzével. Aztán a többi fideszes város is. Amelyek fideszes vezetését is a cucialisták vették rá, hogy hitelt vegyenek fel a főtér átépítésére. Miközben a kórházat megszüntették B+!

Eme ökörség gondolom azért a fideszeseknek is feltűnt mivel gyorsan beszüntették a rádióban a nyomatását.

Még annyit, hogy most hiába vállalja át az "állam" ezeket a hiteleket. Ettől függetlenül el kell számoltatni őket, hogy mégis mire vették fel és mire költötték. Jó "magyar" szokás szerint biztos volt jópár önkormányzat ahol szépen csorgattak a pártkasszába is a felvett hitelekből. A saját zsebről nem is beszélve. Tisztelet a kivételnek.

Tehát az én véleményem, csak azoknak az önkormányzatoknak vállalja át az "állam" a hitelét akik el is tudnak MOST, forintra számolni...

Netuddki. 2012.10.29. 08:48:42

@JT_Biopower: Ide a bökőt, hogy Esztergom nem lesz "megmentve" addig amíg nem fideszes a pógi. Miért? Mert 2/3-uk van B+...

Netuddki. 2012.10.29. 08:50:06

@Kutchek: Ha már titkárok lesznek a járások élén akkor elkél majd egy első titkár is az ország élére, nemde?

Netuddki. 2012.10.29. 08:51:36

@tede: "Ez olyan, mint a BKV hiteleinek rendszeres szanálása, kisegítése."

Már megkezdték a nyilatkozgatást a pógik, hogy így a jövőben majd sokkal könnyebb lesz nekik hitelt felvenni. Noooormális?

Crescendo 2012.10.29. 08:53:01

@tede: Egy furcsa magyar sajatossag. Ha a CHF alapon eladosodott allampolgartasrol van szo, azt akkor hagyni kell bedolni, utcara jutni, akar csaladostul, mert megerdemli a sajat butasaga miatt. Es segitsegrol ne is almodjon...
Ha ugyanezt egy onkormanyzat teszi es bedol a CHF, meg fenntarthatatlan beruhazasok , szocialis penzszoras miatt, stb. akkor az kozerdek es jogos a megmentesuk.
Ha aztan maga az allam dol be ilyen dolgok miatt, akkor szinte barmilyen megszoritas bevezetheto, ennek korrigalasara, hiszen az mas.
Az egyeni felelosseg kerdese fel sem merul egy kozeleti szereplonel, mikozben tudott, hogy az adott vezetok oriasi vagyonokat halmoznak fel a beruhazasokbol. Es ez sajnos egy tarsadalmi paradigmava valt.

Netuddki. 2012.10.29. 08:53:12

@látjátok feleim szümtükkel: Ezt most miért kellett? Vagy több nicken is regisztrálva vagy gabika?

Netuddki. 2012.10.29. 08:55:23

@Crescendo: Most mit méltatlankodsz? Az önkorik esetén is csak a fideszesekről van szó. Ahogy a magán svejcifrankhitelesek esetén is.
A többiek meg oda vannak dobva koncnak a bankoknak. Cserébe megosztoznak a viktorral az extraprofiton...

Crescendo 2012.10.29. 09:33:31

@kovi1970: akkor viszont eljen a josagos kiraly. Ki az erdemlegeseket megmenti, a gaz gonosz ellenseget meg jogosan elpusztitja? Hova lett az egyenloseg elve?
Itt valami masodik feudalis allamalapitas zajlik? Istvan kiralyunk is kegyetlenul kivegezte az addigi magyar ertelmiseget (samanok), valamint azokat, akik szoltak ez ellen?

Don Quixote de la Ferko 2012.10.29. 09:34:08

Közeledik a választás. Az egyszerű, parancs vezérelt fideszorkoknak már szúrja a szemét a 2 éves főtér.
Újat kell építeni, támogatni kell a helyi fideszmaffiát, és ehhez el kell tüntetni a fidesz önkormányzatok (igen ork, a te kegyeltjeid, nem a Gyurcsány, ahogy azt a buta agyadba mossák) által felhalmozott adóssághalmazt.
Ez most megtörtént. Lehet újból hitelt felvenni, rendbe tenni a polgármester utcáját (ahol nem ez volt az első a szökőkút előtt), oszt a birka fideszork újból fülkeforradalmat csinál, hogy továbbra is kotorászhassanak a zsebében.

Ügyes.

Bretschneider detektív 2012.10.29. 09:43:16

Az a gyanúm, hogy Orbán Viktornak egy baja volt a Kádár rendszerrel: hogy nem ő volt Kádár.

Új Gazdasági Mazochizmus!

Vírusbácsi 2012.10.29. 09:45:32

Tehát az a város, amelyik mondjuk jól gazdálkodott, és nem épített fürdőt a 3 ezres településére, vagy kikúrt gyönyörű városközpontot ötszörös áron, és ezáltal nem adósodott el, az most jól megszívja, mert Ő nem kap pénzt. Remek dolog ez......

873ujr3rk 2012.10.29. 09:49:52

@Vírusbácsi:

pezsma.blog.hu/2012/10/28/suss_fel_nap_406

"Ne spórolj! Ha gazdaságosabban használod fel az erőforrásokat, akkor jövő évben alapból kevesebbet kapsz. Ezért a biztonsági játék az, ha folyamatosan forráshiányt jelzel, adósságot halmozol fel, ezt ugyanis előbb-utóbb úgyis leírják. A gazdaságos működés tiszta ráfizetés."

Az állam jó gazda. A tőke ellenség.

Gáborom 2012.10.29. 18:54:40

Úgy van.
Más szóval: éljen Rákosi!

l ember 2012.10.29. 22:09:06

az a probléma, hogy az önkormányzatok forrásai és feladatai köszönőviszonyban sincsenek egymással. Az összes befizetett adó egy része maradt helyben mindig, ez az arány 1990 óta lépésről lépésre csökken. A fejlesztések már 10+x éve EU által finanszírozottak, a polgármesterek jobbára alapszolgáltatásokra szórják a pénzt
süti beállítások módosítása