Álszentfazék

A STÍLUS MAGA A RENDSZER
1 fazék leves + 1 csepp trágyalé = 1 fazék trágyalé

Friss topikok

  • Androsz: "A társadalom nem NER-es fele (fele?) éppen azon van megdöbbenve, hogy kirúgták a főmeteorológusok... (2022.08.26. 14:22) Schrödinger viharvert macskája
  • Álszentfazék: @mojoking77: Nem kéne ezt!! Ez a szó szerinti értelmezés gonosz csapdája. @ember100 mondása jószá... (2014.08.18. 16:50) Nem rejtély, Rejtő!
  • Igényes: @Knorr: "nem, a vita arról szól, hogy legyen-e demokrácia." Szerintem ne legyen. A demokrácia fel... (2013.09.16. 18:23) Nem érti
  • Álszentfazék: @nandras01: valóban ez a magyar valóság, de nem hiszem, hogy szorosan kötődne ahhoz, amit az "unor... (2013.08.31. 14:51) Nyolcadik utas: a benzinkutas
  • Asidotus: A poszt most vastagon mellélőtt. Fiatalok egy jelentős részénél életvitelszerű a lógás, az iskola,... (2013.07.23. 15:07) Lógni fog!

Bibliotheque Pascal

2010.10.06. 18:37 Álszentfazék

Ez nem lesz egy aktuális bejegyzés. A film sem egy újdonság – szolgáljon a fővárosi filmforgalmazás dicséretére, hogy még mindig műsoron van – sőt, annak is jó pár hete már, hogy én láttam.

Ennyi késlekedés (ugyan mihez képest?) után csapjunk hát a lecsóba! A Bibliotheque Pascal nem rossz film. Sajnos, nem is jó.

Most rövid tartalmi összefoglalónak kellene következni, de nem fog. Utálok filmet mesélni és attól is kiráz a hideg, ha nekem  mesélnek. Olyan érzés fog el, mintha valaki lelkes igyekezettel megpróbálná elfütyülni a Trisztán és Izoldát.

Ha a mesét be kellene sorolni valahová  – és persze, hogy kellene -, akkor leginkább a mágikus realizmus jelezővel illetném. A mi valóságunkban gyökerezik, de egy másikban szökken szárba. Nem nagyon másik az a másik, ismerős, hasonló, de mégis történnek benne csodák. Csodák, a vetítőtermen kívüli világ szabályai szerint.  A saját szabályai szerint úgy van az rendjén, ahogy van. Mint Macondoban. Egy ilyen darab lehet nagyszerű, lenyűgöző, de ahhoz be kell hogy rántson abba a mágikus másik világba. Értékelnem kell az értékeit, elfogadnom a törvényeit, megértenem a logikáját. Nem az eszemmel, de valahol a lelkemmel igen. Éreznem kell, hogy az igazat látom, ha nem is a valódit. Meg kell, hogy történjen velem, a nézővel, egy  csoda, hogy a vásznon látható csoda nekem már ne legyen az. Ez a „hát persze” élmény, amiért érdemes jegyet venni. Számomra az a legmeggyőzőbb jele annak, hogy a csoda velem megtörtént, ha a film végén nem akarok kérdezni. Tudnék, de nem akarok. Tudnék, hiszen a történet a mi hétköznapi logikánk szerint nincs kész, nincs befejezve, nincs tisztességesen elmesélve, nem tudjuk „ki a gyilkos”, de a másik logika, a film logikája,  szerint igen! Abban a világban kerek. És én a néző része voltam annak a világnak, tehát nincs kérdés.

Nos, a Bibliotheque Pascalról kifelé jövet bizony szerettem volna kérdezni. Hogy akkor miért is …? Persze, nem tettem, mert értelmetlen lett volna -  a többi nézőtől különösen -, hiszen, ami hiányzott, az szavakkal nem adható hozzá az élményhez. Annak benne kellett volna lenni a filmben, de nem volt. Egy egészen kicsi hiányzott.

Mindent összevetve, nem unatkoztam. Jól megcsinált film ez. Kicsit talán túlságosan is az. Mintha az alkotók feláldozták volna az eredetiséget a profizmus oltárán.  Mintha nem merték volna megkockáztatni, hogy egy meg nem értett csoda miatt kétségbe vonjuk a hozzáértésüket. Nagyon meg akartak felelni. Eminens az alkotás, de nem nyűgöz le.

Nem volt elvesztegetett idő az a másfél óra, amit rászántam, de aki kihagyta az nem élete filmélményét szalasztotta el. Viszont, az alkotókra érdemes lesz odafigyelni. Mert tényleg csak egy kicsi hiányzott!

Szerintem.

Szólj hozzá!

Címkék: így látom én kultur fintor

A bejegyzés trackback címe:

https://alszentfazek.blog.hu/api/trackback/id/tr852351293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása